De muziekvoorstelling ‘Hoezo Bach?!’ gaat over twee charismatische biculturele vrouwen die elkaar op scherpe en humorvolle manier uitdagen over hun passie voor muziek, maar ook hun achtergrond, Moluks en Surinaams. Beiden zijn opgegroeid met de westerse cultuur, maar doordrenkt met de cultuur van hun voorouders. Dan neemt Johann Bach het geheel over.
Van de Matheus Passie tot een jazzballad, van filmmuziek tot hedendaagse componisten. Alle componisten zijn beïnvloed door de grootste componist ooit. Johann Sebastian Bach. In een eigenzinnige mix van musiceren en interviewen, wordt de toeschouwer geprikkeld om actief mee te denken. Want die Bach, kan dat nog?
Altvioliste Esther vertelt tijdens deze voorstelling over haar passie Bach en waarom die ene noot zo schitterend en onontkoombaar klinkt. Journalist Noraly Beijer lokt en daagt Apituley uit, vraagt Esther waarom juist deze componist, en zoekt de grenzen bij haar op. Langzaam raakt de violiste geïrriteerd en beseft de interviewer dat ze beet heeft. De dialogen vliegen alle kanten op, net als de muziek. Actuele onderwerpen worden niet geschuwd, maar Bach en de muziek overwinnen.
Marnix Dorrestein en Xander Vrienten, allebei groot bewonderaars van Bach, zijn spelers uit de band van Jett Rebel en Trijntje Oosterhuis. Ze reflecteren vanuit hun eigenzinnige manier op Bach en nemen Esther en Noraly daarin mee.
Muziek is abstract, maar welke beelden komen naar boven als je ernaar luistert? Komen er beelden boven en wat is interpretatie precies, waar kies je voor en waarom? Waar zit de onzichtbare laag in de muziek? Hoe belangrijk is die ene noot en waarom? Heeft de violiste altijd gelijk? Of weet de interviewer haar uiteindelijk te ontmaskeren?
Twee dames met de billen bloot.
Esther Apitulay
'Alles zit in muziek; alles wat je kunt bevatten, alles waar naar je kunt verlangen en alles wat niet kunt verdragen'
Altvioliste Esther Apituley verrast steeds opnieuw met haar virtuoze klassieke concerten en afwisselende programma’s met werken van onder meer Bach, Brahms, Schumann en Dohnany. Als ‘maitresse’ van de altviool is Esther gedreven door vernieuwing. Esthers grote wens is dat zoveel mogelijk mensen - en zeker ook de kinderen - in de ban raken van klassieke muziek. Na een lange en intensieve praktijk in de klassieke muziek vond ze de juiste snaar.
Met haar bijzondere, levendige interpretatie van de muziek verlaat ze de gebaande paden, op naar ontdekking en avontuur. De intieme en tegelijkertijd uitgelaten sfeer in de zaal zijn kenmerkend voor haar concerten. Door onverwachte muzikale wegen in te slaan, weet ze te verrassen door haar vernieuwende vervlechting van muzikale en visuele elementen. Zo verbindt ze een groeiend publiek aan de altviool, de muziek en aan Esther zelf.